Algemene voorwaarden
Artikel 1 Voorwerp en aard van de overeenkomst
Deze algemene voorwaarden (hierna: de 'Algemene Voorwaarden') zijn van toepassing op alle terbeschikkingstellingsovereenkomsten (hierna: de 'Self Storage Overeenkomst') tussen HRC BV met als handelsmerk ‘SmartCube’ (hierna: ‘SmartCube’), enerzijds en terbeschikkingnemers die opslagruimte gebruiken (hierna: ‘de Klant’), anderzijds.
Enerzijds wordt SmartCube site, de gebruikte opslagruimte, het opslagproduct of de opslagdienst ‘de Storage unit’ genoemd terwijl de Self Storage Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden anderzijds ‘de Overeenkomst’ zullen genoemd worden. Inzake de goederen die worden opgeslagen of die om het even waar ook geplaatst worden op de SmartCube site (met inbegrip van de opslagruimte) zal de referentie ‘de Goederen’ gebruikt worden. De Overeenkomst valt niet onder de bepalingen van de Wet van 30 april 1951 op de Handelshuurovereenkomsten.
De Self Storage Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden dienen in samenhang en als één geheel te worden gelezen. Ingeval van tegenstrijdigheid tussen de Self Storage overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden, hebben de bepalingen van de Self Storage Overeenkomst voorrang.
Artikel 2 Bestemming en gebruik
2.1 SmartCube stelt aan de Klant opslagruimte (Storage Unit) ter beschikking conform de bepalingen van de Overeenkomst met als enig doel de opslag van (toegestane) goederen. Het is de Klant niet toegestaan de Storage Unit een andere bestemming te geven. De Klant erkent uitdrukkelijk en stemt ermee in dat niets in de Overeenkomst zo kan worden uitgelegd dat de Klant met betrekking tot de Storage Unit (of enig onderdeel daarvan) eigendom of enig ander zakelijk recht verwerft. SmartCube zal bovendien in het kader van de ter beschikking gestelde Storage Unit en/of de opgeslagen Goederen hoe dan ook nooit fungeren als magazijnier, bewaker of bewaarnemer en geen enkele verplichting in dat verband op zich nemen.
2.2 Gedurende de volledige duur van de Overeenkomst garandeert de Klant over alle nodige rechten te beschikken (als eigenaar of op grond van enig ander rechtmatig bezitsrecht) om de Goederen rechtmatig en conform de bepalingen van deze Overeenkomst in de Storage Unit te bewaren.
2.3 De Klant zal de Storage Unit gebruiken en onderhouden met de nodige zorg alsook in overeenstemming met de toegestane bestemming en de bepalingen van de Overeenkomst. De Klant dient de Storage Unit te allen tijde degelijk af te sluiten en gedurende de looptijd van de Overeenkomst in alle opzichten in goede staat van onderhoud te bewaren.
2.4 De Klant bevestigt de Storage Units te hebben bezocht en geïnspecteerd en deze te aanvaarden in goede staat, geschikt voor het wettelijke en overeengekomen doel en gebruik dat Klant verwacht ervan te maken. De Klant begrijpt en aanvaardt het veiligheids- en beveiligingsniveau alsook de toepasselijke reglementen. SmartCube verstrekt uitdrukkelijk geen garanties en aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot enerzijds het wettelijk en overeengekomen doel en gebruik en anderzijds de veiligheids- en beveilingsverwachtingen.
2.5 De Klant aanvaardt dat alle opgaven betreffende de afmetingen van een Storage Unit schattingen zijn. Enige afwijking tussen de werkelijke grootte van een Storage Unit en de aangegeven grootte in de Overeenkomst geeft geen enkele partij enig recht en kan nooit leiden tot een prijsaanpassing, tenzij de afwijking van de werkelijke grootte ten opzichte van de aangegeven meer bedraagt dan 10%. In dat laatste geval heeft de Klant recht op een prijsvermindering pro rata het verschil tussen de werkelijke grootte ten opzichte van de aangegeven grootte.
2.6 De Klant zal voldoen aan alle bepalingen van deze Overeenkomst, de wet en de plaatselijke regelgeving, alsook aan de mogelijke instructies van de lokale en nationale overheden, de nutsbedrijven en de verzekeraars.
2.7 De Klant erkent en aanvaardt volledig verantwoordelijk en aansprakelijk te zijn voor alle handelingen van de personen die toegang hebben tot de Storage Unit of die gebruik maken van de toegangsbadge van de Klant en elke verwijzing naar “Klant” in de voorwaarden houdt tevens een verwijzing in naar dergelijke personen.
2.8 De Klant is ertoe gehouden de Storage Unit op een zodanige wijze te gebruiken dat de omgeving, het milieu en de ander site gebruikers hier nooit enige hinder van ondervinden (bijvoorbeeld geen lawaai van radio’s en andere toestellen, geen stof of geuren en lekkages). De Klant moet altijd de nodige voorzorgsmaatregelen nemen teneinde dergelijke omgevings- en milieuhinder en/of schade te voorkomen. De Klant mag geen afval of andere goederen achterlaten rond de Storage Unit.
2.9 Het is de Klant NIET toegestaan:
- de Storage Unit als werkplaats te gebruiken,
- handelsactiviteiten te voeren vanuit de Storage Unit (zonder afbreuk te doen aan het recht van de Klant om Goederen die hij of zij gebruikt voor haar professionele activiteiten op te slaan in de Storage Unit),
- de Storage Unit te gebruiken als vestiging, domicilie of statutaire of feitelijke zetel van een vennootschap,
- de Storage Unit te gebruiken voor illegale, criminele of immorele activiteiten (waaronder begrepen, witwassen en heling) alsook in kader van belastingfraude,
- in of op de Storage Unit vaste installaties aan te brengen zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van SmartCube,
- terugwinnen of recycleren van kunststoffen, textiel, papier of autowrakken,
- vullen met ontvlambare al dan niet vloeibaar gemaakte gassen,
- fabriceren van stoffen die met teer, bitumen of asfalt omhuld, ge-agglomereerd, doordrenkt of bedekt zijn,
- bewerken van plastiek, rubber, chemische producten, teer, bitumen, kurk of stro,
- bedrukken van kunststof.
2.10 Het is de Klant in ieder geval STRIKT VERBODEN in de Storage Unit de volgende goederen op te slaan (deze lijst is niet exhaustief):
- elk voorwerp dat rook, geuren of stank afgeeft,
- vogels, vissen, of andere dieren of enig ander leven organisme,
- afval en alle mogelijke afvalstoffen (waaronder ook dierlijke en giftige/gevaarlijke afvalstoffen),
- voedsel en andere aan bederf onderhevige zaken tenzij deze zodanig stevig verpakt zijn dat ze geen ongedierte aantrekken of enig andere vorm van overlast kunnen veroorzaken,
- vuurwapens, springstoffen of munitie,
- illegale substanties zoals drugs, illegale voorwerpen of goederen die illegaal verkregen zijn, zoals smokkelwaar of gestolen goederen, en dergelijke meer,
- chemicaliën, radioactieve stoffen, biologische agenten, - asbest, asbesthoudende substanties of goederen/of blauwleer,
- (kunst) mest,
- E sigaretten,
- gasflessen en/of accu’s,
- vuurwerk,
- auto en/of motorwrakken,
- brandbare en ontvlambare materialen of vloeistoffen waaronder benzine, olie en diesel,
- brandbare gassen, lijmen met ontvlambare solvents, ontvlambare solvents, lucifers, cellenplastiek, oliën, vernis of watten,
- alle mogelijke andere giftige, ontvlambare of gevaarlijke stoffen of preparaten die als zodanig zijn hernomen onder de toepasselijke wetgeving of de lokale regelgeving, zoals:
- ontplofbare stoffen en preparaten zoals spuitbussen (waaronder luchtverfrissers, haarlak, autolak, vernis en autoruitenontdooier); sprays en (vloeibare) gassen zoals LPG, waterstof, acetyleen, propaan en butaan,
- oxiderende stoffen en preparaten zoals waterstof en andere peroxiden, chloraten, sterke salpeter en perichloorzuren,
- (zeer licht) ontvlambare stoffen en preparaten, zoals petroleum, benzeen, brandalcohol of methanol, terpentijn, white spirit, aceton, verf, ruitenontdooier, luchtverfrisser, contacten neopreenlijm,
- (zeer) giftige stoffen en preparaten zoals methanol, ontvlekkers, pesticiden,
- schadelijke stoffen en preparten zoals reinigingsproducten, verfverdunners, houtbeschermingsproducten, afbijtproducten voor verf, - bijtende soda, sterke zuren, afbijtproducten zoals oven en wc-reinigers,
- irriterende stoffen en preparaten,
- sensibiliserende stoffen en preparaten,
- kankerverwekkende stoffen en preparaten,
- mutagene stoffen en preparten,
- voor de voortplanting giftige stoffen en preparaten,
- milieugevaarlijke stoffen en preparaten zoals cfk’s, pcb’s , pesticiden en zware metalen zoals kwik in thermometers, cadmium en zink uit batterijen, lood en koper,
- bestrijdingsmiddelen (pesticiden en herbiciden),
- in het algemeen, alle goederen of stoffen die de veiligheid, stabiliteit en/of salubriteit van de Storage Unit in gevaar zouden kunnen brengen of waarvan de opslag aanleiding kunnen geven tot overlast en/of lichamelijke en/of stoffelijke schade aan derden.
2.11 De Klant dient alle Goederen in de Storage Unit te plaatsen zodat deze veilig kan worden afgesloten. De Klant dient alle Goederen met de nodige zorg te plaatsen zodat zij geen schade aanbrengen aan de Storage Unit of enige andere eigendommen of personen. Goederen in de Storage Unit moeten altijd op een veilige manier opgeslagen worden, zonder druk uit te oefenen op de muren. Alle vloeibare substanties dienen op veilige wijze in goed afsloten containers of bidons te worden bewaard en alle bederfelijke goederen dienen op zodanige wijze te worden bewaard dat er geen overlast van ongedierte en/of geurhinder kan onstaan.
2.12 SmartCube heeft op geen enkele wijze enige verplichting om te controleren of na te gaan dat de geplaatste Goederen en de door de Klant gegeven bestemming van de Storage Unit in overeenstemming zijn met de bepalingen van deze Overeenkomst en aanvaardt op geen enkele wijze enige verantwoordelijkheid in dat verband. SmartCube is niet verantwoordelijk en aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor letsels/ schade door of aan de goederen. SmartCube heeft geen enkele verplichting om goederen voor de Klant in ontvangst te nemen.
2.13 De Klant mag geen goederen opslaan indien hierdoor het maximale draagvermogen van de vloer, gelijk aan 250kg/m², overschreden wordt. De Klant is verantwoordelijk hiervan naleving te verzekeren en de Klant moet het maximale laadvermogen met de SmartCube/ Self Storage verantwoordelijke of een medewerker bespreken.
2.14 De Klant erkent dat niet-naleving van de bepalingen van deze Overeenkomst mogelijks aanleiding kan geven tot strafrechtelijke inbreuken. SmartCube zal in voorkomend geval aangifte doen aan de bevoegde instanties of overheden. In geval wordt vermoed dat de Klant in strijd handelt met artikel 2 van deze Algemene Voorwaarden, heeft SmartCube het recht (maar niet de verplichting) om de bevoegde overheden hieromtrent in te lichten en deze toegang te geven tot de Storage Unit voor verificatiedoeleinden (waarvan alle kosten ten laste van de Klant zullen zijn). SmartCube is niet verplicht om de Klant hiervan in kennis te stellen.
Artikel 3 Duur
De Overeenkomst wordt afgesloten voor een initiële minimumperiode van 1 maand, tenzij anders wordt overeengekomen in de Self Storage Overeenkomst. Na afloop van voormelde minimumperiode wordt de Overeenkomst automatisch voor een onbepaalde duur verlengd en kan de Overeenkomst te allen tijde schriftelijk worden opgezegd door één van de partijen middels een schriftelijke kennisgeving. Dergelijke opzegging zal ingaan vanaf de 1ste van de maand volgend op de maand waarin de opzegging is gebeurd, tenzij wanneer de opzegging zou zijn gebeurd na de 20ste van de lopende maand, in welk geval de opzegging zal ingaan vanaf de 1ste van de tweede maand die volgt op de maand waarin de opzegging is gedaan.
Artikel 4 Terbeschikkingstellingsvergoeding
4.1 De verschuldigde terbeschikkingstellingsprijzen zullen per kalendermaand gefactureerd worden samen
met de eventuele verschuldigde BTW (indien van toepassing).
Bij de ondertekening van de Overeenkomst moet de Klant:
(i) een eerste verschuldigde factuur betalen die slaat op de terbeschikkingstellingsprijs alsook de eventuele vergoeding en kosten in verband met de eerste maand opslag alsook een bedrag van 25 EUR (exclusief BTW) voor de waarborg van de toegangsbadge,
(ii) een hangslot met een minimale veiligheidsklasse [5] (Central European Norm) voor doeleinden van afsluiting van de Storage Unit hebben aangeschaft,
(iii) In het geval dat de klant zijn Storage Unit effectief in gebruik neemt na de 15de dag van een kalendermaand dan is de Klant bij ondertekening van de Overeenkomst tevens de terbeschikkingstellingsprijs als ook de eventuele vergoedingen en kosten voor de volgende kalendermaand verschuldigd.
4.2 De terbeschikkingstellingsprijs (exclusief BTW) blijft gedurende de eerste zes (6) maanden van de Overeenkomst ongewijzigd. Daarna behoudt SmartCube zich het recht voor de terbeschikkingstellingsprijs en eventuele kosten op gezette tijden te herzien. Herziene terbeschikkingstellingsprijzen en kosten zijn van toepassing 30 dagen na schriftelijke kennisgeving van dergelijke verhoging door SmartCube. Ingeval van verhoging van de terbeschikkingstellingsprijs en/of kosten heeft de Klant het recht de Overeenkomst met ingang vanaf de voorziene datum van de verhoging op te zeggen, tenzij indien SmartCube zou verkiezen de Overeenkomst aan de oorspronkelijke terbeschikkingstellingsprijs verder te zetten.
4.3 Onverminderd artikel 4.2, heeft SmartCube het recht om de terbeschikkingstellingsprijs op iedere verjaardag van de Overeenkomst te indexeren op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen (zoals gepubliceerd door Statbel). De Klant zal schriftelijk op de hoogte worden gesteld van dergelijke indexering. Het opzeggingsrecht van artikel 4.2 is niet van toepassing ingeval van dergelijke indexering. Een indexatie kan nooit aanleiding geven tot een vermindering van de terbeschikkingstellingsprijs.
4.4 SmartCube kan bij de ondertekening van de Overeenkomst aan de Klant een bijkomende waarborgsom vragen, gelijkwaardig aan 1 maand huur, teneinde een correcte naleving van de overeenkomst te verzekeren. SmartCube kan alle onbetaalde huurgelden, vergoedingen en kosten die voortvloeien uit een niet naleven van de Overeenkomst verhalen op deze waarborg (zonder hiertoe verplicht te zijn). Indien SmartCube het nodig acht zich te moeten verhalen op de gestelde waarborg, dan moet de Klant onmiddellijk de waarborgsom aanvullen tot het bedrag opnieuw overeenkomst met het bedrag van de initieel betaalde waarborg. Er worden door SmartCube nooit intresten betaald op gestorte waarborgen.
4.5 De Klant verbindt zich ertoe de maandelijkse terbeschikkingstellingsprijs en gefactureerde kosten te betalen voor de eerste van elke kalendermaand. De Klant dient als mededeling bij de betaling het op de factuur vermelde klant en factuurnummer te vermelden.
4.6 De Klant erkent en gaat ermee akkoord, in geval van contractopzegging of beëindiging wegens niet-naleving door de Klant alvorens de Storage Unit effectief in gebruik te nemen, aan SmartCube een vergoeding verschuldigd te zullen zijn die gelijk is aan de terbeschikkingstellingsprijs en eventuele kosten voor een periode van 15 dagen. De rest van de huurgelden, vergoedingen en kosten betaald bij de ondertekening van de Overeenkomst zal zo snel mogelijk door SmartCube aan de Klant terugbetaald worden. Een dergelijke terugbetaling zal nooit gebeuren door middel van contanten.
4.7 SmartCube mag (zodra zij beschikt over het e mailadres van de Klant), naar eigen goeddunken, voor de verrekening van de maandelijkse terbeschikkingstellingsprijs en kosten, papieren dan wel elektronische facturen opstellen. Daarnaast aanvaardt de Klant, voor alle doeleinden, e-mail als een correct en afdoende middel van communicatie tussen SmartCube en de Klant.
Artikel 5 Huishoudelijk reglement
5.1 De Klant krijgt een persoonlijke badge die hem/haar mogelijk maakt de SmartCube site binnen en buiten te komen. Telkens de Klant toegang wil tot de Storage Unit zal hij/zij gebruik moeten maken van zijn/haar persoonlijke badge. SmartCube staat niet toe de Self Storage site binnen te komen of te verlaten door een andere klant of voertuig naar binnen/buiten te volgen zonder de persoonlijke toegangsbadge te hebben gebruikt. De Klanten dienen er zich altijd van te verzekeren dat alle deuren en poorten gesloten zijn na het binnenkomen of verlaten van de Self Storage site.
5.2 Een toegangsbadge is strikt persoonlijk en mag in geen geval door derden gebruikt worden. In het geval dat een Klant derden toegang wil geven tot de Storage Unit, moet de Klant hiervoor specifieke toegangsbadge aanvragen. De Klant zal altijd verantwoordelijk zijn voor de derden aan wie bijkomende toegangsbadge zijn afgegeven.
5.3 Mocht de Klant zijn/haar persoonlijke toegangsbadge kwijt zijn of moest deze stuk zijn door toedoen van de Klant, dan moet deze persoonlijk een nieuwe toegangsbadge aanvragen bij de SmartCube verantwoordelijke of een medewerker. De waarborg op de verloren badge wordt ingehouden. Voor de nieuwe toegangsbadge zal een waarborg van 25 EUR (exclusief BTW) aangerekend worden op de eerstvolgende factuur.
5.4 Tenzij anders is overeengekomen, is de Storage Unit toegankelijk voor de Klant tijdens de uren en dagen zoals aangegeven op het kantoor van de Self Storage Site. Toegang buiten deze toegestane uren en dagen is niet toegelaten. De Klant kan een nieuwe Storage Unit slechts in gebruik nemen tijdens de openingsuren en slechts met de hulp en onder toezicht van de SmartCube verantwoordelijke of medewerker. SmartCube is niet verantwoordelijk voor eventuele tijdelijke technische storingen, sneeuw of ongemakken, enz… die beletten dat de Klant de Storage Unit binnen kan komen of kan verlaten.
5.5 Elke Storage Unit is beveiligd met een speciaal ontworpen afsluitsysteem waarop een persoonlijk hangslot aangebracht wordt. SmartCube heeft geen sleutels die haar toegang geven tot de Storage Units. Een Klant is als enige verantwoordelijk voor het correcte afsluiten van de Storage Unit met behulp van het persoonlijke hangslot. Het hangslot dient een minimale veiligheidsklasse [5] (Central European Norm) te hebben. Het aanbrengen van een tweede slot is niet toegestaan.
5.6 De Klant is verantwoordelijk om vertrouwd te geraken met de veiligheidsprocedures in geval van noodgevallen of brand en om de brand en vluchtroutes te leren kennen. Nooduitgangen liggen verspreid over het gebouw en zijn duidelijk gemarkeerd. De Klant mag deze nooduitgangen nooit blokkeren met goederen en moet deze uitgangen te allen tijde vrijlaten. De Klant kan enkel gebruik maken van de nooduitgangen in het geval van situaties die een noodevacuatie vereisen zoals brand of stroomuitval. In het geval van misbruik zal SmartCube van de Klant alle hierdoor veroorzaakte kosten terugvorderen.
5.7 De maximumsnelheid voor gemotoriseerde voertuigen is te allen tijde de laagste van
(a) Een veilige snelheid of
(b) 15 km/h
Parkeren is alleen toegestaan op de aangewezen plaatsen. Binnen de Storage Site zijn de verkeersregels van toepassing.
5.8 Binnen de SmartCube site geldt een strikt rook- en alcoholverbod.
5.9 Binnen de Self Storage site mogen kinderen jonger dan 16 jaar nergens zonder toezicht van een volwassene aanwezig zijn.
5.10 Het gebruik van trolleywagentjes, motorvoertuigen, liften of enige andere uitrusting die door SmartCube ter beschikking wordt gesteld is altijd voor het eigen risico van de Klanten. Klanten moeten erop letten dat geen enkel van deze gebruikt worden door kinderen jonger dan 16 jaar. Trolleywagentjes die eigendom zijn van SmartCube mogen door een Klant niet in een Storage Unit opgeslagen worden op straffe van een boete van minstens 30 EUR (exclusief BTW) per trolleywagentje/ per opgeslagen dag. Bij verlies van een trolleywagentje wordt er een boete van 200 EUR (exclusief BTW) gefactureerd op de rekening van de Klant.
Artikel 6 Storage Unit en beschikbaarheid van de Storage Unit
6.1 Ten laatste op het ogenblik van of
(i) de aanvangsdatum van de Overeenkomst, of (ii) het feitelijk in gebruik nemen van de Storage Unit, wordt de Storage Unit opgeleverd en aanvaard in goede staat zonder gebreken en perfect schoon, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven in de plaatsbeschrijving die door de Klant en SmartCube ten laatste op datum van feitelijke ingebruikname op tegensprekelijke wijze wordt opgemaakt.
6.2 SmartCube heeft altijd het recht om de Klant een andere Storage Unit van een vergelijkbaar of groter type aan te bieden zonder dat dit extra kosten voor de Klant met zich meebrengt.
6.3 Als er geen Storage Unit van het overeengekomen type beschikbaar is op de datum van het in gebruik nemen van de Storage Unit, dan heeft de Klant de keuze om:
(i) in zoverre deze beschikbaar is, aan SmartCube te verzoeken om een Storage Unit van een ander type aan te bieden in zoverre die beantwoordt aan de behoeften van de Klant; of
(ii) aan SmartCube te verzoeken de Overeenkomst op te schorten tot op het moment dat een Storage Unit van het overeengekomen type beschikbaar is. In het laatste geval worden de verplichtingen van de Klant uit hoofde van de Overeenkomst opgeschort tot de Storage Unit beschikbaar is en de Klant is geen huurgelden en kosten verschuldigd tot op de dag dat de Storage Unit effectief ter beschikking wordt gesteld.
Bovendien heeft de Klant in dergelijk geval van opschorting, als enige remedie, het recht de overeenkomst te beëindigen tegen volledige terugbetaling van de betaalde huurgelden, vergoedingen en kosten. Smart Cube is nooit aansprakelijk voor enige schade ten laste van de Klant als gevolg van enige vertraging in de beschikbaarheid van een Storage Unit.
Artikel 7 Verbod op onderhuur en overdracht
7.1 Het is de Klant niet toegelaten de Storage Unit geheel of gedeeltelijk onder te verhuren of op welke wijze dan ook door derden te laten gebruiken zonder schriftelijke voorafgaande toestemming van SmartCube. De Klant blijft in ieder geval hoofdelijk aansprakelijk ten opzichte van SmartCube voor de naleving van zijn/haar verplichtingen onder deze Overeenkomst alsook voor iedere schade die door het door hem/haar toegestane gebruik door enige derde zou worden veroorzaakt, ongeacht of dergelijk gebruik door deze derde aan SmartCube bekend was en door haar was goedgekeurd en/of door haar werd gedoogd.
7.2 Het voordeel van de Overeenkomst is persoonlijk en de Klant gaat ermee akkoord dat het verboden is de Overeenkomst aan derden over te dragen behoudens voorafgaandelijk schriftelijk akkoord van SmartCube. Het recht om de Storage Unit te bezetten kan enkel door de Klant uitgeoefend worden.
Artikel 8 Bepaling van de aansprakelijkheden
8.1 Indien de Klant handelt in strijd met enige bepaling van deze Overeenkomst, is de Klant jegens SmartCube aansprakelijk voor alle schade die SmartCube of enige derde partij hierdoor mocht lijden.
8.2 Het risico verbonden aan de opslag van Goederen in de Storage Unit wordt altijd en uitsluitend door de Klant gedragen. SmartCube is niet aansprakelijk voor enige schade aan de goederen noch zal SmartCube aansprakelijk zijn voor enige andere goederenschade of economisch of emotioneel verlies van de Klant. SmartCube geeft de Klant geen garanties of zekerheden met betrekking tot de bewaring, het toezicht of de veiligheid inzake de Self Storage site of de Storage Unit. SmartCube is derhalve niet aansprakelijk voor diefstal, beschadiging, waardevermindering of (geheel of gedeeltelijk) verlies van de goederen. SmartCube zal de goederen niet controleren en zal ook niet nagaan of de goederen geschikt zijn voor opslag dan wel of deze in overeenstemming zijn met de wettelijke bepalingen en de bepalingen en/of beperkingen van deze Overeenkomst. SmartCube aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor eventuele schade bij de Klant indien de opslag van de goederen ongepast, onveilig of illegaal zouden zijn.
8.3 De Klant zal te allen tijde haar rechten en aansprakelijkheden inzake de eigendom en het bezit van de door hem opgeslagen of geplaatste Goederen bewaren. De Klant zal SmartCube, op een doorlopende basis, vrijwaren tegen enige kosten, vorderingen, aansprakelijkheden, schade of uitgaven die SmartCube lijdt of maakt ten gevolge van het gebruik door de Klant van de Storage Unit waaronder, zonder beperking, alle
door een derde partij of overheid/instantie ingediende vorderingen of ondernomen acties (met inbegrip van alle geschillen die te maken hebben met betwistingen inzake eigendomsrecht of het recht op bezit) als gevolg van het gebruik van een Storage Unit door de Klant en/of de schade veroorzaakt door de Goederen. De Klant is tevens als enige aansprakelijk voor de eventuele kosten voor verwijdering of remediëring van enige omgevings- en milieuhinder en/of -schade die door de
hem/haar geplaatste Goederen en/of het door hem/haar gemaakte gebruik zouden zijn veroorzaakt (zoals bijvoorbeeld ongediertebestrijding en eventuele bodemsaneringskosten) en dient SmartCube te vrijwaren voor enige kosten die zij in dit verband zou oplopen.
8.4 SmartCube is nooit aansprakelijk voor de indirecte of gevolgschade geleden door de Klant met inbegrip van een gederfde aankoop, gederfde winsten, gemiste kansen, verlies van verwachte besparingen, emotionele of immateriële schade, een verloren reputatie of enige schade als gevolg van de activiteiten van andere Klanten of als gevolg van belemmeringen in het gebruik van de Storage Unit veroorzaakt door derden. SmartCube is nooit aansprakelijk voor eventuele lichamelijke schade aan de Klant, behoudens ingeval van zware fout of opzet vanwege SmartCube.
8.5 De Klant erkent en aanvaardt dat gegeven:
(a) de beschikbaarheid van verzekering teneinde de waarde van de Goederen te beschermen,
(b) het feit dat SmartCube geen initiatieven neemt om het gebruik door de Klant van de Storage Unit te controleren,(c) het feit dat SmartCube niet in de mogelijkheid verkeert om het risico van Klant correct in te schatten, en
(d) het potentieel grote verschil tussen de door Klant betaalde huurgelden/kosten en de schade die Klant mogelijkerwijze lijdt, de uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid in dit artikel 8 billijk en redelijk zijn.
Artikel 9 Verplichting tot verzekering
9.1 De Klant dient een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten die gedurende de hele looptijd van de Overeenkomst de aansprakelijkheid van de Klant voor schade aan of verlies van de Storage Unit afdekt. De Klant stemt ermee in om deze verzekering te onderschrijven bij een gerenommeerde verzekeringsmaatschappij. Een dergelijke verzekering moet een artikel in het voordeel van SmartCube bevatten op grond waarvan de verzekeraar afziet van alle rechten van verhaal jegens SmartCube, SmartCube’s verzekeraars en contractuele partners. De Klant dient bij het afsluiten van de Overeenkomst aan SmartCube een bewijs (certificaat) van dergelijke verzekering alsook betaling van de verzekeringspremie over te maken.
9.2 De Klant zal SmartCube, SmartCube’s verzekeraars en contractuele partners altijd vrijwaren van en beschermen tegen eventuele verhaalsaanspraken door zijn/haar verzekeraars.
9.3 Indien de Klant niet aan deze verplichting voldoet, heeft SmartCube het recht om de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden wegens wanprestatie van de Klant.
Artikel 10 Onderhoud en herstellingen
10.1 SmartCube heeft te allen tijde toegang tot de Storage Unit teneinde werkzaamheden en onderzoek uit te voeren (of te laten uitvoeren) in het kader van onderhoud, herstel, renovatie en uitbreiding, herpartitionering, inclusief het aanbrengen van extra voorzieningen. De Klant zal SmartCube (en haar aannemers of tussenpersonen) voor deze doeleinden op eerste verzoek toegang verschaffen tot de Storage Units.
10.2 Renovatie-, herstel- en/of onderhoudswerkzaamheden van of aan de Storage Unit leveren geen gebrek in hoofde van SmartCube op. Indien deze werkzaamheden echter zouden leiden tot een verlies of substantiële beperking of verhindering van genot en gebruik van de Storage Unit gedurende een periode van meer dan 3 dagen, heeft de Klant recht op teruggave van de huurprijs van de periode tussen het overschrijden van bovenvermelde termijn en de datum waarop de Klant opnieuw in het normale genot en gebruik van de Storage Unit treedt, tenzij SmartCube aan de Klant gedurende deze periode een gelijkwaardige Storage Unit ter beschikking zou stellen. De Klant zal de renovatie en/of herstel/onderhoudswerkzaamheden gedogen en SmartCube daartoe in de gelegenheid stellen. De Klant kan geen aanspraak maken op een bijkomende vermindering van de huurprijs of enige andere betalingsverplichting, gehele of gedeeltelijke ontbinding van de Overeenkomst en/of schadevergoeding, als gevolg van de renovatie en/of de werkzaamheden.
10.3 De Klant neemt de nodige voorzorgsmaatregelen teneinde schade te voorkomen aan de Storage Unit of de eigendom van derden. In het geval van schade aan de eigendom van derden of SmartCube’s eigendom, is SmartCube te allen tijde gerechtigd om herstelling uit te voeren op kosten van de Klant. De Klant stemt ermee in de betaling van de facturen voor dergelijke herstellingen uit te voeren binnen de 7 dagen na het versturen van een dergelijke factuur.
10.4 In het geval SmartCube toegang nodig heeft tot de Storage Unit of indien de Goederen vanuit de Storage Unit dienen verplaatst te worden voor de hierboven vermelde doeleinden, zal SmartCube de Klant hiervan inlichten indien de tijd en omstandigheden dit toelaten. Indien nodig zal SmartCube aan de Klant verzoeken de goederen binnen een redelijke termijn te verplaatsen naar een andere Storage Unit. Indien de Klant nalaat dit te doen kan SmartCube de Storage Unit betreden teneinde de Goederen, met de nodige zorg maar op risico van de Klant, zelf naar een andere Storage Unit te verplaatsen.
Artikel 11 Toegang vanwege SmartCube en/of derden
11.1 In principe zullen SmartCube en haar medewerkers de Storage Unit pas betreden met voorafgaande toestemming van de Klant.
11.2 Echter in noodgevallen en in de overige gevallen voorzien in de Overeenkomst zijn SmartCube en haar medewerkers gerechtigd ook zonder toestemming van de Klant of waarschuwing aan de Klant de Storage Unit te betreden (zo nodig door middel van openbreking). Met noodgevallen wordt hier onder meer bedoeld onderhoud, herstellingen en renovatie, alle plotselinge gebeurtenissen die een dringende toegang noodzakelijk maken (waaronder begrepen, het uitvoeren van de maatregelen zoals vermeld onder artikel 12.3 van deze Algemene Voorwaarden).
11.3 In geval zij hierom door de bevoegde overheden gevraagd wordt, zal SmartCube altijd inspecties of controles van nationale, lokale, regelgevende of strafrechtelijke overheden en instanties in de Storage Unit toelaten. SmartCube zal de Klant hieromtrent niet inlichten en zij zal ook niet overgaan tot controle van de rechten van de overheden of instanties. SmartCube is niet aansprakelijk voor de gevolgen van dergelijke inspecties of controles. Er is bijgevolg (zonder enig uitzondering) geen aansprakelijkheid voor schade aan de opgeslagen Goederen en/of sloten en aangebrachte installaties. De Klant is te allen tijde aansprakelijk voor alle schade die SmartCube zou kunnen lijden als gevolg van de inspecties of controles.
11.4 Na de Storage Unit te hebben betreden in overeenstemming met dit artikel 11 heeft SmartCube het recht (maar niet de verplichting) om een inventaris van de opgeslagen Goederen op te stellen.
11.5 SmartCube is niet verplicht de toegangsrechten van een derde tot de Storage Unit te controleren, met inbegrip van de toegangsrechten van de nationale, lokale, regelgevende of strafrechtelijke overheden of instanties. Voor feitelijke toegangsverschaffing tot de Storage Unit door SmartCube en/of deze overheden en instanties aanvaardt SmartCube geen enkele aansprakelijkheid.
Artikel 12 Wanprestatie en ontbinding Overeenkomst
12.1 Onverminderd de overige beëindigingsrechten van SmartCube onder de Overeenkomst, in het geval dat de Klant:
(a) nalaat een terbeschikkingstellingsprijs of enige kost of bedrag verschuldigd krachtens deze Overeenkomst niet betaald is op de voorziene vervaldatum en de Klant niet tot betaling is overgegaan binnen een termijn van 15 dagen na schriftelijke ingebrekestelling vanwege SmartCube;
(b) niet voldoet aan enige verplichting opgelegd door de wet, nationale of lokale reglementeringen of gebruiken of nalaat zijn/haar overige verplichtingen onder de bepalingen van deze Overeenkomst na te komen en het gebrek of wanprestatie niet is geremedieerd binnen de door SmartCube gestelde remediëringstermijn, dan verkrijgt SmartCube het recht om, te allen tijde de Overeenkomst mits inachtneming van een opzegtermijn van 15 dagen te beëindingen, en dit zonder afbreuk te doen aan haar bestaande rechten en verhaalsmogelijkheden. De uitoefening van bovenvermeld beëindigingsrecht doet op geen enkele wijze afbreuk aan het recht van SmartCube om alle verschuldigde verliezen, huurgelden, vergoedingen en kosten te verhalen op de Klant.
12.2 In het geval dat de Klant het voorwerp uitmaakt van een faillissement of een andere insolventie-gerelateerde maatregel, zal deze Overeenkomst, automatisch en zonder voorafgaandelijke kennisgeving, met onmiddellijke ingang worden beëindigd.
12.3 Onverminderd het voormelde beëindigingsrecht, heeft SmartCube in geval van wanprestatie vanwege de Klant het recht om, op kosten van de Klant en zonder voorafgaandelijke kennisgeving of ingebrekestelling, alle nuttige of noodzakelijke maatregelen te nemen om haar rechten te vrijwaren en/of (verdere) schade te vermijden, herstellen of te voorkomen. In dat verband is SmartCube gerechtigd om Goederen die in strijd met de bepalingen van deze Overeenkomst worden opgeslagen te (doen) verwijderen of derden in te schakelen om schade te doen herstellen of te voorkomen (bijvoorbeeld pestbestrijding of schoonmaakdiensten).
12.4 SmartCube heeft ook het recht alle grendels en sloten te verwijderen, zonder toestemming de Storage Units te betreden en de Klant de toegang tot de Storage Unit te ontzeggen indien de Klant (één van) zijn/haar verplichtingen onder de Overeenkomst (inzonderheid zijn/haar betaalverplichtingen) niet of niet correct nakomt of wanneer SmartCube vermoedt dat deze niet of niet correct worden nagekomen en dit zolang de wanprestatie duurt. De Klant erkent uitdrukkelijk dat de toegang tot de Goederen kan geweigerd worden tot op het moment dat de uitstaande wanprestaties volledig geremedieerd zijn, zonder dat hij/zij aanspraak kan maken op enige schadevergoeding of compensatie in dat verband.
12.5 SmartCube behoudt zich het recht voor om alle Goederen die niet conform de bepalingen van deze Overeenkomst in de Storage Unit zijn geplaatst en/of alle afval die door de Klant rond de Storage Unit wordt achtergelaten te laten verwijderen. De Klant is een bezettingsvergoeding van 10 EUR/m² (exclusief BTW) ingenomen oppervlakte per dag verschuldigd. Bovendien zal de Klant in zulke omstandigheden aansprakelijk zijn voor alle (afval) verwijderingskosten met een minimum van 30 EUR/m³. De Klant zal alle door SmartCube daadwerkelijk gemaakte kosten in verband met incasso, voorlopige maatregelen en naleven van de Overeenkomst vergoeden, met een minimum van 250 EUR voor bedragen tot 1000 EUR te verhogen met 100 EUR voor elk veelvoud van 500 EUR boven de 1000 EUR (bedragen telkens exclusief BTW). SmartCube behoudt zich het recht voor om een hogere vergoeding te vorderen indien de door haar opgelopen kosten bovenvermelde bedragen overschrijden.
12.6 SmartCube heeft het recht de Klant voor iedere ingebrekestelling of herinneringsbrief een administratieve vergoeding aan te rekenen als volgt: 25 EUR (exclusief BTW) voor de tweede herinneringsbrief en 50 EUR (exclusief BTW) voor iedere hieropvolgende herinnering, aanmaning of ingebrekestelling.
Artikel 13 Einde overeenkomst
13.1 In geval van een beëindiging van deze Overeenkomst (hetzij op grond van ontbinding, hetzij op grond van opzegging, hetzij op grond van het verlopen van de contractuele termijn) is de Klant verplicht de Storage Unit aan SmartCube perfect schoon, geheel ontruimd, ontgrendeld en in dezelfde staat als op de aanvangsdatum van de Overeenkomst terug te leveren (een en ander met inachtname van slijtage ingevolge normaal gebruik in overeenstemming met de bepalingen van deze Overeenkomst). Indien de Klant hieromtrent in gebreke blijft, zal de Klant alle door SmartCube gemaakte herstellingskosten met betrekking tot deze schade vergoeden. De Klant en SmartCube zullen voor deze doeleinden na verwijdering van alle Goederen een tegensprekelijke uittredende plaatsbeschrijving opmaken.
13.2 De Klant moet alle Goederen uit de Storage Unit verwijderen en dit ten laatste tegen de laatste dag van de opzegtermijn of de laatste dag van de contractuele termijn (naargelang het geval).
Indien de Klant nalaat hiertoe over te gaan, zal SmartCube toepassing kunnen maken van de volgende rechten:
(a) het aanrekenen van een maandelijkse bezettingsvergoeding per begonnen maand waarin de Goederen niet zijn verwijderd voor een bedrag gelijk aan de maandelijkse terbeschikkingstellingsprijs,
(b) de mogelijkheid tot het verbreken van het aangebrachte slot op de Storage Unit alsook tot het aanbrengen van een nieuw slot,
(c) de mogelijkheid om, naar eigen goeddunken, de Goederen te verwijderen uit de Storage Unit teneinde deze over te brengen naar alternatieve opslaglocaties zonder enige aansprakelijkheid voor enig verlies of schade ten gevolge van deze verwijdering/overdracht,
(d) de mogelijkheid voor SmartCube de goederen in de Storage Unit, naar uitdrukkelijke keuze van SmartCube, als verlaten goederen (res derelicta) te beschouwen en zich, naar eigen goeddunken, te ontdoen van deze Goederen. SmartCube wordt hierbij volledig gemachtigd door de Klant om diens Goederen in een dergelijk geval te verkopen (al dan niet in het kader van de uitwinning van haar pandrechten conform artikel 16 van deze Algemene Voorwaarden).
13.3 Alle kosten voor verwijdering van alle achtergelaten goederen en zaken alsook de bijkomende opslagkosten elders samen met alle kosten die herhaalde verwijderingen/overdrachten met zich zouden meebrengen zijn ten laste van de Klant. De Klant blijft volledig aansprakelijk voor alle kosten en schade voortvoelende uit het achterlaten van deze goederen.
Artikel 14 Mededelingen, adreswijziging
14.1 Vanaf de ingangsdatum van de Overeenkomst mag SmartCube, naar eigen goeddunken, alle mededelingen of communicaties aan de Klant richten hetzij per post (op het adres vermeld in de Overeenkomst) hetzij per email of andere elektronische middelen (op het e mailadres dat door de Klant schriftelijk medegedeeld werd).
14.2 De Klant is verantwoordelijk voor de juistheid van de door hem of haar aangeleverde klantengegevens. De Klant wordt geacht alle communicatie die op basis van de door hem verstrekte gegevens wordt geadresseerd te hebben ontvangen. De Klant moet SmartCube schriftelijk inlichten omtrent elke wijziging van zijn/haar postadres, elektronisch adres of telefoonnummer en dit alvorens een dergelijke wijziging in werking treedt. De Klant kan op geen enkele wijze de onjuistheid van zijn of haar gegevens aanwenden als verweer tegen de niet-nakoming van zijn betalingsverplichtingen onder deze Overeenkomst voorzover SmartCube heeft gebruikgemaakt van de haar bekende klantgegevens.
Artikel 15 Persoonsgevens en persoonlijke levenssfeer
15.1 De door de Klant verstrekt gegevens zullen in SmartCube gegevensbestanden opgenomen worden en zullen SmartCube’s eigendom worden.
15.2 De gegevens van Klant zullen worden opgeslagen en verwerkt in overeenstemming met de geldende regelgeving.
15.3 De Klant heeft een recht van inzage inzake zijn/haar klantgegevens opgenomen in SmartCube’s gegevensbestanden en kan desnoods vragen dat de informatie gecorrigeerd wordt.
15.4 De gegevens van Klant zullen gebruikt worden in het kader van de opvolging klantenadministratie, communicatie, marktonderzoeken en voor (papieren en/of elektronische) gepersonaliseerde informatie en/of promotiecampagnes betreffende de producten en diensten van SmartCube. De Klant verklaart zich uitdrukkelijk akkoord met dergelijk gebruik van zijn/haar persoonsgegevens.
Artikel 16 Zekerheid en voorrecht
16.1 De Klant gaat ermee akkoord dat alle Goederen in de Storage Unit tot zekerheid dienen van SmartCube’s recht op betaling van de terbeschikkingstellingsprijs, kosten of enige andere som die hij/zij op grond van de Overeenkomst verschuldigd is. De Klant verstrekt, door het aangaan van deze Overeenkomst, een algemeen pandrecht overeenkomstig Titel XVII (Zakelijke zekerheden op roerende goederen) van Boek III van het (Oud) Burgerlijk Wetboek over alle Goederen die zich van tijd tot tijd in de Storage Unit bevinden ten gunste van SmartCube tot zekerheid van haar betalingsverplichtingen onder of in verband met deze Overeenkomst en dit voor een gewaarborgd bedrag dat maximaal gelijk is aan de terbeschikkingstellingsprijs ten belope van 24 maanden.
16.2 De Klant aanvaardt tevens dat SmartCube het recht heeft om voormeld pandrecht op ieder ogenblik en naar goeddunken en op kosten van de Klant in het Nationaal Pandregister te registreren. De Klant aanvaardt dat, ingeval van wanprestatie vanwege de Klant met betrekking tot enige betaalverplichting onder deze Overeenkomst het recht heeft om na voorafgaandelijke ingebrekestelling tot uitwinning van het pand op de Goederen over te gaan (via verkoop of toe-eigening). De Klant erkent dat dergelijke uitwinning tot een verlies van eigendom kan leiden.
16.3 De Klant erkent bovendien dat SmartCube, in haar hoedanigheid van terbeschikkingstelster en in aanvulling van bovenvermeld pandrecht, een voorrecht geniet op alle goederen die worden bewaard in de Storage Unit, dit in toepassing van artikel 20.1° van de Hypotheekwet.
Artikel 17 Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
17.1 Alle geschillen die kunnen voortvloeien uit of in verband met deze overeenkomst vallen in principe onder de exlusieve bevoegheid van de Rechtbanken van het Arrondisiment waar de Storage Unit gevestigd is. Dit doet geen afbreuk aan het recht van SmartCube om beroep te doen op een andere Rechtbank die bevoegd is conform de toepasselijke wetgeving.
17.2 Op deze Overeenkomst is Belgisch recht van toepassing.[Opmerking: bij buitenlandse consumenten zal het recht waar de consument zijn/haar woonplaats of wettige verblijfplaats heeft van toepassing zijn).]
Artikel 18 Slotbepalingen
18.1 Als een deel van deze Overeenkomst nietig of vernietigbaar is, dan laat dit de geldigheid van het overige deel van de Overeenkomst onverlet. In plaats van het vernietigde of nietige deel geldt alsdan als overeengekomen hetgeen op wettelijk toelaatbare wijze het dichtst komt bij hetgeen partijen overeengekomen zouden zijn indien zij de nietigheid of vernietigbaarheid gekend zouden hebben.
18.2 De Klant bevestigt dat hij/zij voor contractsluiting tijdig heeft kennisgenomen van de inhoud van deze Algemene Voorwaarden. De Klant bevestigt verder dat hij/zij deze Algemene Voorwaarden begrijpt en aanvaardt en de Klant aanvaardt dat de Algemene Voorwaarden van toepassing zijn op alle diensen van SmartCube verricht in het kader van deze Overeenkomst.
18.3 SmartCube is gerechtigd deze Algemene Voorwaarden te wijzigen (de Klant wordt voor de tenuitvoerlegging van eventuele wijzigingen ingelicht via de post, email of SmartCube website). Gewijzigde algemene voorwaarden zullen van toepassing zijn 30 dagen nadat een kennisgeving van SmartCube werd ontvangen of een bericht werd geplaats op de website van SmartCube. In het geval van een voorgenomen wijziging van de Algemene Voorwaarden, is de Klant gerechtigd de Overeenkomst vanaf de vermelde ingangsdatum van de gewijzigde Algemene Voorwaarden te beëindigen. Indien de Klant geen gebruik maakt van haar beëindingsrecht, wordt de Overeenkomst onder de gewijzigde Algemene Voorwaarden voortgezet.
18.4 Alle verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst zullen geacht worden hoofdelijk en gezamenlijk te zijn, wanneer de Klant bestaat uit 2 of meer personen.